ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
За сучасних умов інтенсивного розвитку Інтернет-технологій та інформатизації суспільства проблема формування інформаційно-цифрової компетентності (ІЦК) підростаючого покоління в школах набуває все більшої актуальності. Адже вона виступає одним з потужних чинників успішності навчальної, професійної, суспільної та інших видів діяльності молодої людини. Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене та водночас критичне застосування інформаційнокомунікаційних технологій і мережевих ресурсів для створення, обробки, пошуку, обміну інформацією на уроках і в позаурочний час.
Відповідно, для успішної адаптації в сучасному інформаційному суспільстві важливо навчити учнів застосовувати інформаційно-цифрові технології (ІЦТ) для набування нових знань та їх практичної реалізації, критично осмислювати та використовувати інформацію, що передбачає оволодіння засобами інформаційних комунікацій під час навчальних занять у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО), зокрема на уроках з трудового навчання.
Як зазначав В. Сухомлинський, «… кожна дитина неповторна й талановита по-своєму, необхідно лише створити належні умови для її реалізації». Урок є основним елементом освітнього процесу, тому в системі формування продуктивного культурно-освітнього середовища учнів на засадах компетентнісного підходу істотно змінюється його функція та форма організації.
Результати вивчення та аналізу шкільної практики, методичних і наукових джерел дозволив виокремити суперечності між недостатнім рівнем сформованості ІЦК педагогів і вихованців та об’єктивною необхідністю розвитку ключових компетентностей вчителів та учнів. У сучасних дослідженнях вчені зазначають, що подолати ці суперечності можливо лише за умови ефективного використання інформаційних засобів мережевих комунікацій. При цьому їх основною перевагою є інтерактивність, яка надає можливості для залучення учнівської молоді до якісних продуктивних дій з удосконалення знань, навичок, умінь, способів діяльності та сприяє створенню комфортних умов для навчання.
Як показує практика, такий підхід є дієвим способом реалізації компетентнісного підходу в школі взагалі, та на уроках трудового навчання, зокрема. Це пов’язано з проектно-технологічною діяльністю учнів, яка є провідною на уроках трудового навчання і яку повинен організовувати вчитель на належному рівні.
Доцільно зазначити, що окремі елементи інтерактивного навчання розкриті не лише у працях В. Сухомлинського, але й у творчості вчителівноваторів 70-80-х pp. ХХ століття (В. Шаталов, Є. Ільїн, С. Лисенкова, Ш. Амонашвілі та багато інших). Водночас, сучасні дослідження, які проводилися провідними педагогічними інституціями демонструють певну закономірність: якщо в процесі занять з трудового навчання вчителі використовують інформаційно-цифрові технології, то це сприяє:
- підвищенню активності дітей на уроках;
- швидкому засвоєнню учнями навчального матеріалу;
- підвищенню інформаційної культури учнів, емоційного, позитивного та поведінкового ставлення до уроків трудового навчання та до інших навчальних предметів;
- перетворенню учня із об'єкта в суб'єкт навчання, коли в освітньому процесі він відчуватиме себе активним його учасником.
Використання ІЦТ у процесі трудового навчання учнів, створює додаткові можливості для більш предметного ознайомлення з технікою (зокрема, комп’ютерною) та її застосуванням у сучасному виробництві. Це сприяє розширенню в учнів світогляду, розвитку обізнаності в різних галузях життя, подолання проблем сучасного виробництва. Необхідність використання ІЦТ на уроках трудового навчання пов’язана з розв’язанням цілого комплексу дидактичних завдань, котрі спрямовані на глибоке засвоєння школярами змісту програмного матеріалу (методичні особливості наочних посібників, поданих за допомогою ІЦТ; отримання школярами додаткової інформації з мережевих джерел; перегляд майстер-класів; організація творчої діяльності учнів; проведення об’єктивного контролю знань тощо).
Таким чином, раціональне поєднання ІЦТ з традиційними засобами і методичними прийомами на уроках трудового навчання забезпечує позитивний педагогічний ефект, сприяє підвищенню інтересу учнів до навчання, їх активності, допомагає вирішувати завдання формування та корекції особистісних якостей учнів, а в кінцевому результаті – формує інформаційноцифрову компетентність школярів.
Немає коментарів:
Дописати коментар